Hantering av personuppgifter
Med anledning av den nya dataskyddslagen GDPR som träder i kraft 2018-05-25 har Telekalkyl uppdaterat rutiner och system för att säkerställa att personuppgifter hanteras och lagras på ett sätt som lever upp till Datainspektionens krav och rekommendationer. Telekalkyl är en konsult inom telekommunikation. För att kunna använda vissa av våra tjänster krävs att viss information (personuppgifter) registreras och lagras i våra system. Nedan beskrivs vilken information vi lagrar för olika ändamål och tjänster och varför.
Säkerhet och rutiner
Telekalkyl jobbar i Office 365 den godkända varianten för GDPR. Samtliga Telekalkyls medarbetare har genomgått en utbildning i den nya dataskyddsförordningen GDPR. Telekalkyl har inom organisationen klara rutiner för hantering av personuppgifter.
Då Telekalkyl skapar kalkyler inom området telefoni finns ett personuppgiftbiträdesavtal som lagts till som bilaga till det befintliga avtalet för kalkyltjänsten. Personuppgiftsbiträdesavtalet kan även skickas till kundens personuppgiftsansvarige vid förfrågan.
Följande uppgifter insamlas, registreras och dokumenteras:
- För och-/eller Efternamn.
- Telefonnummer (fast och-/eller mobilt).
- Samtalshistorik.
- Vid önskemål även avdelningsinformation och-/eller kostnadsställe.
- Ärenden (e-post) som registrerats i Telekalkyls ärendehanteringssystem.
- E-post som skickats till och från kund och Telekalkyls-medarbetare.
- Beställningar, vad som är beställt, av vem och när.
Dataportabilitet
Telekalkyl följer GDPR-stadgarna kring dataportabilitet och öppenhet kring lagrade personuppgifter. Kontakta Telekalkyls personuppgiftsansvarige i det fall ni önskar att:
- Telekalkyl raderar era personuppgifter.
- Telekalkyl överför era personuppgifter till annan tjänsteleverantör/operatör.
- Telekalkyl presenterar en förteckning över vilka uppgifter Telekalkyl har lagrade om er.